Leto je už v plnom prúde a mnohých z nás stále čaká príjemne strávený čas pri mori, či na rôznych miestach, kde to dýcha históriou a kam pôjdeme za novými dobrodružstvami. Ak na dovolenku letíte a aby neskončila skôr, ako budete odbavený na let, máme pre vás 11 najčastejších chýb, ktorých sa podľa vedenia bratislavského letiska cestujúci dopúšťajú.
Neplatný cestovný pas
Neraz sa stane, že cestujúci zistí až pri vybavení na check-in pulte, že jeho pas už stratil platnosť. V tom prípade cestujúcemu nie je umožnený odlet. Prichádza tak o zaplatenú dovolenku aj letenku.
Nedostatočná dĺžka platnosti cestovného pasu
Pre vstup do niektorých dovolenkových krajín nestačí mať len platný pas, ale dĺžka platnosti musí byť ešte i niekoľko mesiacov po prílete z krajiny. Ak cestujúci nemá dostatočne dlhú platnosť pasu, rovnako mu nie je umožnený odlet.
Napríklad pri ceste do Egyptu je nutné, aby pas mal platnosť pasu aspoň 6 mesiacov po návrate, víza sa získavajú po prílete do krajiny. Ak cestujete do Turecka, platnosť pasu musí byť aspoň 150 dní po návrate (5 mesiacov), víza do tejto krajiny netreba. Pri ceste do Ománu musí pas platiť aspoň 6 mesiacov po návrate, víza sa získavajú po prílete do krajiny. Spojené arabské emiráty vyžadujú platnosť pasu aspoň 6 mesiacov po návrate, víza pri ceste do tejto krajiny netreba. Tie nepotrebujete ani do Tuniska, avšak pas musí mať platnosť pasu počas pobytu.
Neplatný alebo nedostatočne dlho platný pas dieťaťa
Nestačí skontrolovať platnosť pasu a dĺžku platnosti pasu len dospelým osobám. Zatiaľ čo dospelý môže cestovať v rámci EÚ aj na občiansky preukaz, každé dieťa pri ceste do zahraničia musí byť držiteľom platného cestovného pasu.Deťom mladším ako 6 rokov sa cestovný pas vydáva s platnosťou na 2 roky. Aj pre ne pri ceste do vybraných krajín platí, že pas musí byť platný ešte aspoň 6 mesiacov po návrate.
Ak cestuje s dieťaťom iba jeden rodič, v jednom z našich minulých článkov sme vám poradili, aby ste mali písomný súhlas druhého rodiča. Rovnaký súhlas rodičov s cestou by mali mať aj starí rodičia, ktorí idú na dovolenku so svojimi deťmi.
Zabudnutý pas v kopírke
Vlani sa zamestnanci letiska často stretávali s tým, že si dovolenkári zabúdali svoje cestovné doklady (pas, občiansky preukaz) v kopírovacom stroji, keď si boli dať pred odletom robiť fotokópie týchto dokladov. Na letisko tak prišli bez nich, alebo len so samotnou fotokópiou. Upozorňujeme dovolenkárov, aby si dali na to veľký pozor, keďže bez platného originálu cestovného dokladu neodletia. Fotokópia dokladu nie je pri odlete akceptovaná.
Rôzne priezviská ženy pred svadbou a po svadbe
Letné mesiace sú obdobím svadieb a svadobných ciest. Ženy si však musia dať pozor na to, že ich priezvisko musí byť rovnaké na letenke ako na cestovnom doklade – občianskom preukaze, či pase. Rovnako priezvisko cestujúcej nahlásené v cestovnej kancelárii musí byť zhodné s priezviskom na cestovnom doklade. Ak sa priezviská jednej osoby rôznia, stráca nárok na odlet. Ak teda žena odchádza na dovolenku ihneď po svadbe a nemá ešte vybavený občiansky preukaz, či pas na nové priezvisko, treba v cestovnej kancelárii, či pri kúpe letenky nahlásiť svoje dievčenské priezvisko.
Pomýlenie si linky a času letu
Počas dňa sa na Letisku M. R. Štefánika uskutoční neraz niekoľko odletov do tureckej Antalye, egyptskej Hurghady či bulharského Burgasu. Cestujúci tak musí sledovať nie len destináciu, do ktorej letí, ale aj číslo linky, číslo nástupnej brány a presný čas odletu. Aj tento rok sme zaznamenali prípady, keď cestujúci svoj let zmeškali z dôvodu, že stáli v nesprávnom rade na nástup do lietadla.
Neskorý príchod ku nástupnej bráne
Nástup na odlet, tzv. boarding, sa začína približne 45 až 50 minút pred odletom lietadla. Na nástup do lietadla sú cestujúci vyzvaní letiskovým rozhlasom. Nástupná brána sa však uzatvára spravidla 30, či 20 minút pred odletom a nie až v čase samotného odletu lietadla. Ak sa cestujúci dostaví na nástup neskoro, stráca nárok na odlet a nemá nárok na vrátenie ceny letenky.
Neskorý príchod na letisko
Odporúčame cestujúcim, aby sa na odlet dostavili 2 hodiny pred odletom. Vybavenie na check-in pulte, prechod bezpečnostnou kontrolou a pri odletoch do krajín „neschengenu“ aj hraničnou/pasovou kontrolou si vyžaduje určitý čas. Ak príde cestujúci na letisko neskôr, nemusí mať dostatok času na absolvovanie všetkých nevyhnutných úkonov.
Posilnenie sa alkoholom pred odletom
Radosť z odletu na dovolenku s kamarátmi neraz cestujúci oslavujú už na letisku alkoholom. Ak zamestnanci letiska spozorujú pasažiera pod vplyvom alkoholu, či inej návykovej látky, takémuto cestujúcemu nie je umožnený odlet. Nemá nárok ani na vrátenie ceny letenky.
Zakázané predmety v príručnej batožine a tekutiny nad limit
Medzi predmety, ktoré cestujúci nemôže mať v príručnej batožine, patria rôzne napodobeniny zbraní, granátov, nábojov, a to či už v tvare prívesku na krk, alebo príveskov na opasok. Patria sem i detské hračkárske zbrane – vodné pištole, ale aj tenisové rakety. Práve tieto predmety sú tými, ktorých sa musia cestujúci na bezpečnostnej kontrole najčastejšie vzdať a ktoré si už následne nemožno vyzdvihnúť.
Na dovolenku sa do príručnej batožiny neoplatí pribaliť si ani fľaša alkoholu, či vína. I naďalej totiž platí, že tekutiny, pasty, gély, spreje možno mať v príručnej batožine umiestnené len v objeme do 100 ml alebo 100 gramov, uzatvorené v plastovom ZIPP vrecku s max. kapacitou 1 liter. Sem sa radia aj potraviny, akými sú bryndza, treska, nátierky, paštéty, maslo a iné. Ak si želá cestujúci takéto predmety a potraviny prepraviť, musí ich umiestniť do podanej, nie príručnej batožiny.
Netrpezlivosť pri vybavení, či meškaní letu
Vybavenie cestujúcich na odlet – check-in – je pred odletom nevyhnutný proces, ktorý si vyžaduje časový priestor a zároveň i trpezlivosť cestujúcich. Zbytočne si tak kaziť dovolenku nervozitou. V letectve sú zároveň bežné, hoci nie je veľmi časté, i dlhšie meškania letov z dôvodu neskorého príchodu lietadla z predchádzajúcej destinácie, či z technického dôvodu. Počiatočná nepríjemnosť pre pasažierov však pre nich prináša neraz pozitívne dôsledky, a to finančné kompenzácie od leteckej spoločnosti, na ktoré má cestujúci podľa Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady č. 261/2004. O nárokoch cestujúcich pri meškaní letu sa dočítate v našom článku.